شناسه خبر : 99684
چهارشنبه 06 ارديبهشت 1402 , 09:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از یک مراسم ویژه و مردمی شهدایی "میهمانی لاله‌ها"

فاش نیوز - «میهمانی لاله‌ها» عنوانِ مبارک، نورانی، افتخارآفرین و غرورانگیزی است و تا کنون برنامه‌های مختلف تکریم شهدا تحت این عنوان در سراسر کشور برگزار شده است از جمله: حضور در گلزارهای شهدا و عرض ارادت به شهدای والامقام، غبارروبی و عطرافشانی و گلباران مزارهای شهدا و... 
در این سلسله مراسم، همگان میهمان شهدای گرامی و گرانقدری می‌شوند که امنیت و پیشرفت و آبرومندی و عزت و اقتدار و همه چیز ما مدیون آنها و مرهون خون پاک‌شان است.
مهمان شهدا شدن در ماه رمضان 
یکی از عظیم‌ترین و نورانی‌ترین مصادیق میهمانی لاله‌ها، مراسم معنوی رمضان و افطاری را مهمان شهدا شدن است که سالهاست در ماه مبارک رمضان در شهرهای مختلفی برگزار می‌گردد.
بهره‌وری معنوی از فیوضات ماه مبارک رمضان، قرائت قرآن، مداحی اهل‌بیتی و شهدایی، زنده نگه داشتن و پاسداشتِ نام و یاد شهدا و تکریم خانواده‌های شهدا، حضور مردم و مسئولان عالی‌رتبه در مراسم که همگی یکرنگ و بدون در نظر گرفتن مقام و منصب و موقعیت شان ساده و بی‌ریا روی زمین در محضر شهدا نشسته و عرض ادب و احترام به ساحت مقدس شهیدان می‌نمایند و به فیض و توفیقِ مهمان شهدا بودن می‌رسند و برپایی افطاری ساده که مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است، ابعادِ این سنت بسیار حسنه و ارزشمند است. 
آبروی محله
از جمله شهرهایی که برنامه میهمانی لاله‌های رمضانی تحت عنوان «آبروی محله»، سالهاست در آن برگزار می‌شود، شهرستان اسلامشهر در استان تهران است. امسال عنوان مراسم «برنامه مهمانی لاله‌ها، سی شب افطاری درب منازل شهدا» است که با همکاری مساجد، پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج، مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای شهیدانه، خادمین شهدای شهرستان اسلامشهر، بانوان انقلابی شهرستان اسلامشهر، سپاه ناحیه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام اسلامشهر و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اسلامشهر برگزار می‌گردد. 
در این برنامه هر روز افطاری درب منازل شهدا همراه با برنامه‌های معنوی شامل جزءخوانی قرآن کریم، روایت‌گری بصیرتی و شهدایی همزمان با پخش کلیپ، اجرای گروه‌های سرود، مداحی با محتوای اهل بیتی و شهدایی، زنده نگه داشتن و پاسداشتِ نام و یاد شهدا، تکریمِ خانواده‌های شهدا و تجلیل از آنان برگزار می‌گردد. 
تمامی برنامه به‌صورت رایگان و جهادی انجام می‌گیرد و تمامی هزینه‌ها توسط خیّرین تأمین می‌گردد.
میهمانی لاله‌های شهدای اسلامشهر
میهمانی لاله‌های شهدای اسلامشهر به یاد این شهدا برگزار شد: شهید مهدی حبیب‌پور، شهید سید ناصر سجادی و شهید سید محمد سجادی از شهدای فاطمیون، شهید علی علیزاده، شهدای شهرک باغ نرده، شهدای شهرک قاسم‌آباد، شهید آتش‌نشان علیرضا صفی‌زاده، شهید ابوالفضل محمدیان، شهید محمدرضا یعقوب‌زاده، شهیدان عباسی و حسینی، شهدای مدافع حرم فاطمیون، شهدای روستای نظام آباد، شهید محمود شفیعی، شهید محسن شیرین آبادی، شهیدان نوروزی، محمدی، عبادی، شهید حشمت‌الله عسگری، شهدای مجتمع کوثر در محله عدل آباد در قائمیه، شهیدان رضا امامی و عین الله ملکی، شهیدان محمود بهشتی و حسن ملکی، شهدای گمنام دانشگاه آزاد، شهید غلامرضا جعفریان، شهید طیب سلطانی، شهیدان جمال حیدری، جلال حیدری، شهید شکرالله رضایی، شهیدان مقصودی، محبی، حمیدزاده، شهدای گمنام شهرک قائمیه، شهید عباس نورمحمدی، شهید عزیز نجف زاده، شهید غلامحسین حسنی.
مهمانِ شهید شفیعی شدن
در یکی از برنامه‌های میهمانی لاله‌ها شرکت کردیم که گزارش آن از نظرتان می‌گذرد: 
مراسم پر فیض آبروی محله و برنامه میهمانی لاله‌ها، در روز 15 فروردین 1402 در مجاورت منزل شهید مدافع حرم حاج محمود شفیعی برگزار گردید که در همین برنامه نورانی شرکت نمودیم. 
از قبل با شهید شفیعی آشنایی داشتم و در اسفند سال 1400 زندگینامه و خدمات جهادی و انقلابیِ شهید را در قالب گزارشی برای روزنامه کیهان تهیه کرده بودم که در 8 اسفند 1400 در همین صفحه(فرهنگ و مقاومت) با عنوان «جهادگر نمونه و الگوی بی‌نظیر خدمت جهادی» منتشر شد.
بسیجی پاسدار شهید حاج محمود شفیعی از شهدای شاخص مدافع حرم است که در 25 آبان 1355 مصادف با 15 رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) متولد شد و مادرش با دهان روزه محمود را به دنیا آورد. حاج محمود دو بار به سوریه اعزام شد و به نبرد با تکفیری‌ها پرداخت و سرانجام در 29 آذر 1394 مقارن با شهادت امام حسن عسکری(ع) در حلب و با اصابت تیر به پا و سر به شهادت نایل گردید. پیکر شهید بعد از دو سال به وطن بازگشت و در امامزاده عقیل(ع) اسلامشهر به خاک سپرده شد. 
مراسم میهمانی لاله‌ها در مجاورت منزل شهید شفیعی، تقریباً در 15 رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع)[به فاصله یک روز قبل از آن] که مقارن با سالروز تولد حاج محمود هم بود، برپا گردید.
با توجه به مطالعاتی که درباره شهید داشتم و گزارشی که قبلاً تهیه کرده بودم، می‌دانستم که حاج محمود به همه ائمه(ع) ارادت داشت، ولی ارادتش به حضرت زهرا(س) جور دیگری بود. ارادت شهید به حضرت زهرا(س) و زهرایی بودنش شهره خاص و عام است. وقتی به محل برپایی مراسم رسیدم عده‌ای حضور داشتند و با حالت عرض ادب و خاکساری در محضر شهدا نشسته بودند. فرمانده سپاه ناحیه سیدالشهدای اسلامشهر نیز پیش از شروع مراسم از راه رسید و تا پایان مراسم حضور داشت.
پدر گرامی شهید محمود شفیعی از ابتدا حضور داشت و حالت میان‌دار را داشت و میهمانان هم که می‌آمدند یک، یک در بدو ورود به پدر شهید عرض ادب می‌کردند. پدر شهید کریمی از جمله شهدای شهرک مهدیه اسلامشهر نیز در مراسم حضور داشتند.
مادر معظم و معزز شهید شفیعی در حالی که در حلقه بانوان چادری همچون نگینی می‌درخشید، با عزت و عظمت و متانت و وقارِ هر چه تمام‌تر، دقایقی قبل از شروع مراسم آمد و به محض ورود توسط دختران و مهمانان خانم احاطه گردید و هر کس به نحوی به ایشان عرض ارادت می‌نمود. مادر معظم شهید با وجود کهولت سن و شرایط نامناسب جسمانی با ابهت و اقتداری مثال‌زدنی از آغاز تا پایان مراسم حضور داشتند.
خون دلِ خانواده‌های شهدا از وضعیت حجاب 
مادر گرامی شهید قطره اشکی در چشمان‌شان حلقه زده بود و وقتی برای ابراز ادب و احترام خدمت‌شان رسیدم و از ایشان درخواست کردم برای مریض مد نظرم که از خادمان مخلصِ معصومین(ع) و شهدا است، دعا نمایند، مادر شهید ضمن دعا برایش، دعاهایی نیز برای بهبود وضعیت حجاب در جامعه نمودند که حکایت از دغدغه اساسی و رنجِ خانواده‌های معظم شهدا از وضعیت اخیر حجاب در جامعه دارد. فتنه سال گذشته مستقیم حجاب و عفاف را هدف قرار داد و عده انگشت‌شماری دانسته یا نادانسته با تحریک و هدایت دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی بی‌حجابی و بی‌حیایی و بی‌عفتی را فریاد زده و تبلیغ کردند و هر چند که با آنها و اقدامات سوء‌شان مقابله شد و فتنه دفع گردید، اما هنوز آثار منفی و مخرب آن بر چهره فرهنگ جامعه و در کف خیابانها و کوی و برزن‌ها مشهود است و دلِ دوستداران اسلام و انقلاب و نظام را به شدت به درد آورده است و بدون شک بیشترین خون دل را خانواده‌های شهدا از این بابت می‌خورند که ضرورت دارد مسئولان مقابله هر چه بیشتر با این پدیده شوم و غیرقانونی و غیرشرعی را در دستور کار قرار دهند و همان گونه که رهبری تصریح نمودند با برنامه و نقشه وارد شوند و کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه انجام ندهند تا ان شاء الله هر چه زودتر موضوع حل شود.
صحبت از حجاب شد، خوب است که این نکته را هم خاطرنشان‌ نماییم که شهید محمود شفیعی شدیداً دغدغه مقوله حجاب را داشته‌اند و در وصیت‌نامه‌شان آمده است:
«خواهرانم دشمن از سیاهی چادر شما بیشتر می‌ترسد تا از سرخی خون من و برای حفظ حجاب شما خون‌های زیادی ریخته شده. همچنین حجاب و پوشش برادران که تهدید جدی دشمن بر آن است.»
اهل‌بیتی بودن و ولایتمداریِ شهید شفیعی
اهل‌بیتی بودن و ولایت‌مداری نیز ویژگی‌های ممتاز این شهید والامقام هستند.
در بخش دیگری از وصیتنامه شهید شفیعی آمده است:
«مدافع حریم ولایت کسی است که مستمر با تلاش و کوشش مضاعف و با همدلی و همزبانی، با عزم ملی و مدیریت جهادی در پی آفریدن حماسه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد.
رهبر عزیزمان فرمودند که فرهنگ آن چیزی است که من حاضرم جانم را برایش بدهم. کار فرهنگی کاری است که تأثیر و تغییر در رفتار انسان‌ها بگذارد. لذا برترین چیز را آن دیدم که با نگرش عمیق در ابعاد مختلف سبک زندگی خود پالایشی گسترده انجام دهیم و در حد توان سعی در تغییر آن و نیل به سبک زندگی ائمه اطهار(ع) داشته باشیم. در همه عرصه‌ها اخلاق، اعتقادات، سبک زندگی روزمره، سیاست، فرهنگ، حجاب، علم‌اندوزی، اقتصادی، تفریح، ورزش، خوراک، پوشاک و...
... شهید عزادار نمی‌خواهد، شهید رهرو می‌خواهد و شما هم با قلم، قدم و زبان خود رهرو امام و رهبری باشید. جوانان عزیز چشم شهدا و تبلور خونشان به حرکت و شعور شما دوخته شده و باید مواظب باشیم خط ولایت را گم نکنیم. معیارها در تمامی گزینش‌ها و انتخاب‌ها اشاره و اراده ولایت است.
رهبر عزیزمان فرمودند: عرصه پیشرفت، عرصه عظمت و عرصه هویت اسلامی و ایرانی عرصه‌ای است که در آن شجاعت لازم است؛ فداکاری لازم است؛ دانش لازم است؛ ایمان عمیق لازم است؛ خودتان را آماده کنید.»
حضور گسترده نونهالان در مراسم مشهود بود. عده زیادی دختر خانم نونهال نیز که خادمان شهدای نونهال بودند، به صورت خودجوش و به همراه مربی‌شان قبل از شروع مراسم وارد گردیده و تا پایان مراسم حضور داشتند.
قرائت قرآنِ دسته جمعی
حاج امیر عسکرپور که قاری و مجری هستند، بلندگو را در دست گرفته و مراسم را با ذکر خاطره‌ای از شهید محمود شفیعی و ادای احترام به شهدای مدافع حرم و تصریح بر عظمت مقام شهدای مدافع حرم آغاز نمود و سپس قرائت قرآن توسط حاج امیر پشت بلندگو آغاز شد و جمعیت حاضر نیز رحل‌ها و قرآنهای توزیع شده را در برابرشان قرار داده و هم‌خوانی می‌نمودند. این قرائت قرآن دسته جمعی از طرف شهید شفیعی به آقا سیدالشهدا(ع) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) تقدیم گردید.
پخش مستند و روایتگری بصیرتی
پس از قرائت قرآن، مستندی پخش گردید به همراه روایتگریِ حجت‌الاسلام سید بهنام میرزاپور که در هنگام پخش تصاویر توضیحاتی بصیرتی و به روز ارائه نمودند. 
پخش تصاویر متعددی از جنایات و سربریدن‌ها و خونریزی‌های داعش و تکفیری‌ها، تصاویر سردار بزرگ و پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و سخنان سردار در مورد اهمیت مجاهدت‌های مدافعان حرم و وعده نابودی قریب‌الوقوع داعش و همچنین سخنان سردار در موقعیتی دیگر در مورد رهبر انقلاب و حفظ جمهوری اسلامی، تصاویر حرم حضرت زینب کبری(س)، تصاویر متعددی از شهدای مدافع حرم، تصاویر پیکرها و تابوت و فرزندان خردسال مدافعان حرم، تصاویر حیات دنیوی و بعد از شهادتِ محسن حججی و صوتِ معروف شهید حججی خطاب به فرزند خردسالش و تصاویر دیدار خانواده‌های شهدا با رهبر انقلاب، از جمله بخش‌های مختلفِ مستندِ پخش شده بودند.  
حجت‌الاسلام میرزاپور نیز همزمان با تصاویر، توضیحاتی در مورد شروع داعش و شدت و عمقِ فتنه تکفیری‌ها در سوریه و عراق با‌ گریزی به فتنه شکست خورده 88 و اغتشاشات دفع شده سال گذشته با اسم رمز زن، زندگی، آزادی ارائه نمود و از شهدای شاخص مدافع حرم همچون شهیدان حاج قاسم سلیمانی، محسن حججی، محمد پورهنگ، مصطفی صدرزاده، سید مصطفی صادقی، حاج حسین همدانی یاد و از مدافعان حرم آل الله با تعابیر شیربچه‌های امیرالمؤمنین، شیربچه‌های ما و قویترین مردان دنیا و از شهید سلیمانی با عنوان ابرستاره تاریخ کشور تجلیل نموده و برچیدن بساط تکفیریها و نابودی داعش به‌دست آنان را یادآور گردید و خاطرنشان نمود که کل دنیا مدیون مدافعان حرم آل الله هستند و امنیت را مدیون اینها هستیم. 
سلام بر ارباب بی‌کفن
بعد از این روایتگری و پخش کلیپ، حاج اصغر پیراحمدی از مداحان اسلامشهری بلندگو را به‌دست گرفته و با سلام بر ارباب بی‌کفن و قرائت سلام زیارت عاشورا و یاد کردن از لحظات آخر شهادت سیدالشهدا با لبان تشنه و یاد کردن از شهیدانی که با لبان تشنه همچون اباعبدالله الحسین(ع) به شهادت رسیدند، شروع به مداحی نمود و خاتمه مدیحه سرایی‌اش هم با دعوت حضّار به سر دادن ذکر «یاحسین» بود که با فریادهای «یاحسین» جماعت همراه گردید.
سپس مرتضی خانعلی مداح دیگر اسلامشهری سلام زیارت عاشورا را قرائت نمود و با دعوت حاضران به ختم صلوات هدیه به شهدا به استقبال افطاری رفتند. 
در این هنگام سفره‌های افطاری ساده و در اوج صفا برپا گردیدند و جمعیت حاضر همراه با گوش سپردن به گلبانگ اذان که بصورت زنده از بلندگو پخش می‌شد، مشغول افطاری شهدایی گردیدند.  
خاطرات رمضانی و روزه‌داری‌های شهید شفیعی
بعد از پایان مراسم و جمع‌آوری اسباب و لوازم مراسم و رفتن جمعیت، میهمان منزل شهید محمود شفیعی شدیم و خدمت پدر و مادر معظم شهید شرفیاب شدیم و پای صحبت‌های پدر گرامی شهید نشستیم و گوش جان سپردیم به خاطرات رمضانی و روزه‌داری‌های شهید شفیعی. 
به گفته پدر شهید، محمود از هفت سالگی نماز می‌خواند و از ده سالگی روزه می‌گرفت. از حدود 10 سال قبل از شهادتش نیز تمام ماه‌های رجب و شعبان و رمضان را روزه‌دار بود. 
فعالیت‌های گسترده قرآنی شهید
محمود در دورانی که دانش‌آموز مقطع راهنمایی بود، مؤسس فعالیت‌های قرآنی در مسجد جامع ولی‌عصر(عج) در شهرک مهدیه اسلامشهر بود که تا کنون این فعالیت‌ها ادامه یافته است. 
محمود در آن برهه مبلغ نسبتاً زیادی پول از پدر گرفت و سی جزء قرآن را به‌صورت نوار کاستِ ضبط صوت گرفت. شب‌ها در پایگاه بسیج همنوا با پخش قرائت قرآن، آیات کتاب خدا را می‌خواندند و حفظ قرآن هم انجام می‌دادند.   
ماه رمضان، شبها منزل نمی‌آمد و تا سحر فعالیت قرآنی داشتند. در کل سال هم فعالیت قرآنی در مسجد و پایگاه بسیج داشتند، اما در ماه رمضان هر شب یک جزء را می‌خواندند. این جلسات قرآنی با حضور استاد علی رجبی قاری ممتاز و حافظ کل قرآن کریم برگزار می‌شد که محمود هر شب او را از منزلش به پایگاه می‌آورد و پس از مراسم به خانه می‌رساند. 
بیشتر روزهای ماه مبارک رمضان، سحری و افطاری‌اش را هم بر می‌داشت و در پایگاه بسیج با بچه‌های بسیجی می‌خورد و علاوه‌بر اینها سالی یک افطاری رسمی هم در منزل میزبان بسیجیان و همکارانش بود.
از مؤسسانِ هیئت امین‌الزّهرا(س)
حاج محمود، هیئت امین‌الزّهرا(س) را در اسلامشهر با دوستانش ایجاد کرد که هیئت بسیار معروفی است و در امامزاده عقیل(ع) اسلامشهر برنامه‌های مناسبتی متعددی هر سال دارد و سخنرانان و مداحان معروف کشوری مکرر در برنامه‌های مناسبتی‌اش حضور داشته‌اند و بارها مراسم فیلمبرداری و از صداوسیما پخش شده است. از جمله برنامه‌های هیئت امین‌الزّهرا برگزاری مراسم شب‌های قدر با حضور گسترده و پرشور مردم و به ویژه جوانان در آستان مقدس امامزاده عقیل است. تا کنون و طی سال‌های مختلف، هزاران بسته کمک‌های مؤمنانه در ماه مبارک رمضان توسط هیئت امین‌الزّهرا تهیه و توزیع و سال گذشته نیز 7000 بسته افطاری ساده تهیه و توزیع گردید.
الگوی خدمت جهادی در ایران و سوریه
حاج محمود بسیار اهل اردوهای جهادی در مناطق محروم بود و چند گروه جهادی هم تشکیل داده بود و خودش نیز مکرر در خدمات‌رسانی به مناطق محروم شرکت کرده بود و اردوهای جهادی‌اش هم فرهنگی و عمرانی بودند و یکی از فعالیت‌های مهمش نیز در این اردوهای جهادی برگزاری کلاسهای قرآنی بود. 
در یک ابتکار منحصربه‌فرد تجربیاتش در اردوهای جهادی را در سوریه نیز برپا نمود و در مورد مردم سوریه انجام داد. ماجرا هم از این قرار بود که یک روز یکی از همرزمان شهید شفیعی در خرابه‌های سوریه به یک شهری می‌رسد که تازه مردم به آنجا برگشته بودند. یک جمعیتی آمدند و جلوی ماشین‌شان را گرفتند. یکی‌شان جلو آمد و گفت یک دونه نان می‌خواهم. چند روز غذا نخوردم. چند تا بچه قد و نیم قد هم کنارش ایستاده بودند. سقف خانه‌شان هم خراب شده بود. همرزمش که می‌دانست این فقط کار محمود است، آمد و قضیه را برایش تعریف کرد. حاج محمود 
یک‌دفعه زد زیر ‌گریه، آن‌هم یک‌گریه شدید. از آن پس کار محمود شده بود اردوهای جهادی در کنار جنگ. از آن شب در خط می‌گشتند تا علاوه‌بر آن چیزهایی که سپاه کمک کرده بود، غذاهایی هم که در میان رزمندگان اضافه آمده بود را جمع کنند و بین محرومان پخش کنند. محمود انگار با این کار جهادی زنده شد.
زندگی و اعمال قرآنی
پدر گرامی شهید با این توضیحات عبارت بسیار مهمی را نیز خاطرنشان نمود که:
«شهید حاج محمود شفیعی زندگی قرآنی داشت و همه اعمالش قرآنی بود.»
ستاد جهادی معبری به آسمان 
در پایان خوب است این نکته را نیز خاطرنشان‌نماییم که ویژگی ممتاز و کم‌نظیر شهید شفیعی شرکت فعال در خدمات و اردوهای جهادی است. حاج محمود در شهرستانهای پیشوا و اسلامشهر گروه‌های جهادی بسیاری تشکیل داد که خدمات عظیمی تاکنون انجام 
داده‌اند. 
شهید شفیعی در اسلامشهر قرارگاه جهادی «معبری به آسمان» را تشکیل داد که شامل گروه‌های مختلف جهادی است و شهرت بسیار زیادی دارد و دستاوردهای فوق‌العاده کم‌نظیری داشته است. حاجی با این گروه سالی دوبار به همراه همسر گرامی و دو فرزند خردسالش به نامهای فاطمه و زهرا به اردوهای جهادی به مدت ده، پانزده روز می‌رفت و عیدهای نوروز را هم همیشه آنجا بود. 
حاج محمود اعتقاد داشت کار در مناطق محروم، کار در جبهه ولایت‌فقیه است. حاج محمود مؤسس و همه‌کاره قرارگاه «معبری به آسمان» در اسلامشهر است که شامل گروه‌های جهادی مختلفی است که سالهاست در اسلامشهر و مناطق محروم کرمانشاه با هدف محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کنند. اردوهای جهادی این قرارگاه تا زمان حضور شهید شفیعی تحت فرماندهی ایشان برگزار می‌شد و پس از آن نیز هم‌سنگران و نیروهای ایشان راه شهید شفیعی را با برگزاری این اردوها در منطقه ادامه داده‌اند. توانمندی و قابلیت این قرارگاه جهادی در حد اعلا قرار دارد و یک تشکیلات چند بُعدی است که با کارگروه‌های فرهنگی، بهداشتی، اشتغال، اجتماعی، خیریه و خدمات‌رسانی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.
قرارگاه جهادی معبری به آسمان از سال 87 فعالیت خود را آغاز کرده و صدها نفر در آن فعالیت می‌کنند. این گروه جهادی پس از چندین سال فعالیت از قرارگاه به ستاد جهادی تبدیل شد و اکنون با نام ستاد حرکت‌های جهادی معبری به آسمان شناخته می‌شود.
جدیدترین آمار خدمات ستاد جهادی معبری به آسمان و هیئت امین‌الزهرا(س) از سال 1387 تا اسفند 1401 عبارت است از: برگزاری 25 دوره اردوی جهادی، اجرای 263 پروژه عمرانی، ویزیت عمومی و ارائه خدمات دندان پزشکی به 44 هزار نفر، اجرای 150 جشنواره فرهنگی و هنری و ورزشی، برگزاری 1980 اردوی تربیتی و تفریحی و زیارتی، کمک به سیل پل دختر با 17 کامیون اقلام و وسایل مورد نیاز، کمک به سیل سیستان و بلوچستان با 15 کامیون و 3 تریلی، ساخت 22 واحد خانه برای سیل زدگان، برگزاری 37 دوره اردوی راهیان نور جنوب، غرب، شمال غرب، برگزاری هیئت هفتگی امین‌الزهرا(س)، ساخت مرکز امداد و بهداشت شهید مدافع حرم حاج محمود شفیعی، سال 1402-1401، متراژ 100 مترمربع و زیربنا 120 مترمربع، استان خوزستان، شهرستان شوش، روستای شهرک بختیاری، منطقه فتح‌المبین و...
 
کامران پورعباس
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi